1 Ocak 2012 Pazar

Gıda İşletme Onay Belgesi Nasıl Alınır?


Gıda_işletme_onay_BelgesiOnay ve Kayıt Kapsamındaki Gıda İşletmeleri makalemizde hangi işletmelerin onay, hangilerinin ise kayıt kapsamında olduğu hakkında bilgiler vermiştik. Bu makalemizde ise onay kapsamındaki gıda işletmelerinin bu belgeyi nasıl alabilecekleri hakkında bilgiler vermeye çalışacağız.
17.12.2011 tarih ve 28145 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Gıda İşletmelerinin Kayıt Ve Onay İşlemlerine Dair Yönetmelik” hükümlerine göre bu işlemler yapılmaktadır. Buna göre;
Yönetmeliğin Ek-1’inde yer alan onaya tabi gıda işletmeleri faaliyete geçmeden önce şartlı onay belgesi, daha sonra onay belgesi almak zorundadırlar.
Onay kapsamındaki gıda işletmeleri,  bağlı bulundukları il/ilçe Gıda, Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğü’ne aşağıda belirtilen bilgi ve belgelere başvuruda bulunurlar;
GIDA İŞLETMELERİ İÇİN ONAY BAŞVURUSUNDA İSTENİLEN BİLGİ VE BELGELER
1- Başvuru dilekçesi ve beyanname genel kısmı (Ek-10), beyanname özel kısmı (Ek-11)
2- İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatının veya Deneme İzin Belgesinin sureti.
3- Kapasite raporu veya ekspertiz raporu, resmi kurumlarda kurum beyanı.
4- Gıda işletmecisinin güncel bilgilerini içeren Ticaret Sicil Gazetesi veya Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Sicil Gazetesi (Yapısı gereği sicil gazetesinde yayımlanamayacak kurum ve kuruluşlar hariç)
5- Gıda işletmesine şartlı onay verilmeden önce gıda üretiminde kullanılan suda yaptırılan başlangıç analizlerine ait raporlar.
6- Meslek odası bulunan meslek mensupları için odadan alınmış belge, meslek odası bulunmayan meslek mensupları için gıda işletmecisiyle yapacağı sözleşme (Sorumlu yönetici için).
7- İşletmenin teknik resim kurallarına göre çizilmiş; su giderleri, personel hareketleri, ürün akış şeması, makine yerleşim planı gibi bilgileri içeren A3 boyutunda yerleşim krokisi.
8- İşletmede oluşan katı/sıvı/ gaz atıkların uzaklaştırma şekli ve sıklığı hakkında bilgi ve yetkili merci tarafından istenmesi durumunda belge.
Ekleri için tıklayınız.
İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatı : Bu belge, üretim tesisi Belediye sınırları içinde ise belediyeden alınmalıdır. Kendi arasında sıhhi ve gayrı sihhi müessese olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Gayrı sıhhi müesseseler için olanı ise birinci, ikinci ve üçüncü sınıf olmak üzere üçe ayrılmaktadır. Birinci sınıflar Büyük Şehir Belediyeleri veya İl Belediyelerince verilirken, diğerleri ilçe belediyelerinden alınabilmektedir. Bu konuda belediyelerin ruhsatlandırma müdürlüklerinden ayrıntılı bilgi alınabilir. Üretim tesisi, belediye sınırları dışında ise İl Özel İdare Müdürlüklerine başvurularak alınmalıdır.  Organize Sanayi Bölgelerinde olan işletmeler ise Organize Sanayi Bölge Müdürlüklerine başvurmalıdırlar. Özellikle Gayrı Sıhhi sınıfın prosedürü biraz daha yavaş olan bir süreç olduğundan, zaman kaybetmeden başvurulması önem arz etmektedir. Bu belgede dikkat edilecek hususlar şunlardır;
-İşyeri Açma ve Çalışma ruhsatı üzerindeki firma ünvanı, sahibi, adresi ve faaliyet konusu bölümleri doğru olmalı ve Kapasite Raporu ile birebir örtüşmelidir. Yani iki belgenin de aynı adresteki aynı işletmeye düzenlendiği açıkça belli olmalıdır .
-Faaliyet konusu kısmına mutlaka ve mutlaka üretilecek ürünün konusu veya ileride üretilmesi planlanan ürün gruplarının konusu açıkça yazılmalıdır. Örneğin; hem Kırmızı et, hem de kanatlı eti parçalayacak İşyeri Açma ve Çalışma ruhsatında faaliyet konusu “Kırmızı ve Kanatlı eti Parçalama” diye belirtilmelidir, belirtilmez ise hangisi belirtilmiyorsa talep ettiği  Gıda onay Belgesinin faaliyet konusu bölümüne de yazılmaz ve ileride yazılmayan ürünün üretimi konusunda problemler yaşanabilir.

Kapasite Raporu veya Ekspertiz Raporu : Bu belge, bağlı bulunulan meslek odasından alınabilir. Yalnızca Ticaret ve Sanayi Odaları yufka imalathanesi,  fırın gibi küçük işletmelere bu belge yerine “Ekspertiz Raporu” düzenleyebilmektedir. Diğer odalar ekspertiz raporu düzenleyemeyip, ancak Kapasite raporu düzenleyebilmektedir. Kapasite Raporu Odalar Borsalar birliğinden onaylı olmalıdır. Bu nedenle raporun süreci biraz uzun sürmektedir. Ekspertiz raporu ise Ticaret Sanayi Odalarından kısa sürede alınabilmektedir.
Bu belgede dikkat edilmesi gereken noktalar ise; Firma ünvanı, sahibi, adres bilgileri gibi bilgiler İşyeri Açma ve Çalışma ruhsatı ile birebir örtüşmelidir. Son geçerlilik tarihi kesinlikle belirtilmeli, çalışan sayısı ve üretilen ürün grupları ve miktarları açık bir şekilde belirtilmelidir. Ayrıca makinelerin toplam gücü ve çalışan sayısı da açıkça belirtilmelidir. Bu raporda belirtilen makine gücü ve çalışan sayısına bakılarak sorumlu yönetici istihdam edilmek zorunda olunup olunmadığı konusunda karar verilmektedir.

Ticaret Sicil Gazetesi veya Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Sicil Gazetesi : Elde mevcut değilse Ticaret Sicil Memurluğundan temin edilebilir.

Su analiz raporları ve diğer belgeler ile ilgili bilgiler makalemize daha sonradan eklenecektir.

Sorumlu Yönetici  Belgeleri : Bir gıda işletmesinde sorumlu yönetici çalıştırılmak zorunda olunup olunmadığı,  çalıştırılacaksa hangi meslek gruplarından sorumlu yönetici bulundurulması gerektiği ile ilgili hususlar 5996 sayılı kanunun EK-1′inde yer alan GIDA VE YEM İŞLETMELERİNDEN ÜRETİMİN NEVİNE GÖRE PERSONEL ÇALIŞTIRMAK ZORUNDA OLAN İŞLETMELER VE BU İŞLETMELERDE ÇALIŞABİLECEK MESLEK MENSUPLARI başlıklı tabloda açıkça belirtilmiştir. Söz konusu tablo için tıklayınız.
Ziraat Mühendisi, Gıda Mühendisi, Kimya Mühendisi gibi meslek odası bulunan sorumlu yöneticilerden meslek odalarından alacakları Sorumlu Yöneticilik Belgesi yeterli olacaktır. Kimyager, Su Ürünleri Mühendisi gibi meslek odası bulunmayanlardan ise gıda işletmecisiyle yapacağı noter onaylı sözleşmesi gerekmektedir.

Söz konusu gıda işletmeleri yukarıda belirtilen  bilgi ve belgeleri dosya halinde İl/İlçe Gıda, Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğüne (Yetki verilmiş ise İlçe Müdürlüğü, verilmemiş ise İl Müdürlüğü) başvuruda bulunurlar. İl/İlçe Müdürlüğü dosyayı 15 gün içerisinde inceler.
Dosya eksik veya yanlış ise eksiklik/yanlışlık müracaat sahibine bildirilerek 1 ay içerisinde tamamlanması istenir, bir ay içerisinde tamamlanmayan dosya başvuru sahibine iade edilir.
Tüm bilgi ve belgeler eksiksiz ise, 20 iş günü içerisinde kontrol görevlileri tarafından Kanunun ilgili maddelerinde belirtilen hükümler ile Gıda Hijyeni Yönetmeliği ve Hayvansal Gıdalar İçin Özel Hijyen Kuralları Yönetmeliğinde yer alan bina, alt yapı ve ekipman gerekliliklerine ilişkin hükümlere uygunluğu açısından işletme yerinde resmi kontrole tabi tutulur. Resmi kontrol sonucunun uygun olması halinde işletmeye Ek- 8’deki işletme şartlı onay belgesi ve işletme onay numarası verilir. Bu belge asıl onay belgesi değildir. sadece geçici olarak verilmiş bir belgedir.
Şartlı onay belgesi verilme tarihinden sonraki 3 ay içerisinde işletmede ikinci bir resmi kontrol yapılır. İkinci Kontrol, Kanunun ilgili maddelerinde belirtilen hükümler ile birlikte aşağıdaki mevzuat hükümleri de dikkate alınarak yapılır:
  • Gıda Hijyeni Yönetmeliği,
  • Hayvansal Gıdalar İçin Özel Hijyen Kuralları Yönetmeliği,
  • Hayvansal Gıdaların Resmi Kontrollerine İlişkin Özel Kuralları Belirleyen Yönetmelik,
  • Gıda ve Yemin Resmi Kontrollerine Dair Yönetmelik.
İşletmenin teknik – hijyenik olarak bu yönetmeliklerde geçen hükümleri karşıladığının belirlenmesi durumunda, işletme şartlı onay belgesi, Ek-9’daki işletme onay belgesine çevrilir.
Eğer işletme teknik – hijyenik olarak yukarıda belirtilen yönetmelik ve Kanunla ilgili hükümlere uymuyor ise, Şartlı Onay süresi toplam 6 ayı geçmemek üzere uzatılabilir. Tüm uzatmalara rağmen işletme teknik ve hijyenik olarak yukarıda belirtilen yönetmelikleri karşılamıyor ise Şartlı Onay Belgesi iptal edilir ve işletmenin faaliyeti durdurulur. Eğer uyuyor ise işletme şartlı onay belgesi, işletme onay belgesine çevrilir.
Önemli Not: İşletme onay belgesi; üzerinde yazılı olan ticaret unvanı, gerçek veya tüzel kişi, işletme adresi ve faaliyet konusu için geçerlidir. Bu bilgilerden herhangi birinin değişmesi durumunda işletme onay belgesi geçerliliğini kaybeder. Gıda işletmecisi, değişiklik durumlarında gerekli bilgi ve belgelerle birlikte işletme onay belgesinin aslını bir dilekçeye ekleyerek üç ay içerisinde yetkili mercie başvurur. Yetkili merci, uygun görmesi durumunda onay belgesini yeniden düzenler.
Ekleri için tıklayınız.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder